Dobrzy ludzie są za darmo. Tak, dobry pracownik, dobry lider są bezpłatni.
Współpracuję ze start-upami, skalującymi się biznesami i wielkimi korporacjami, i obserwuję kilka powtarzających się schematów, związanych z zatrudnianiem ludzi do trudnych zadań. Mam nadzieję, że ten tekst będzie pomocny dla niektórych z Was, którzy prowadzą firmy i zarządzają zespołami.
Wartość jakiej oczekujesz od lidera zespołu jest ważniejsza od opisu stanowiska czy oczekiwanego doświadczenia.
Opis stanowiska, umiejętności czy doświadczenie są ważne, ale o wiele ważniejsze jest określenie wartości, jaką do biznesu powinien ten lider czy pracownik wnieść. Określ dokładnie, kogo szukasz, za jaki obszar ta osoba będzie odpowiedzialna, jaką powinna więc mieć wiedzę i umiejętności, i przede wszystkim jaką wartość ta osoba musi wnieść do Twojej organizacji. Pamiętaj też to czego szukasz zwykle nie znajduje się w CV, ale w postawie, w podejściu do zadań, sposobie myślenia i rozwiązywania problemów. Nie pytaj więc, jakie ma wady i zalety, czy jakie projekty zrealizowała – zapytaj z jakimi wyzwaniami sobie w biznesie i w życiu poradziła, a z jakimi nie. Jakie ma z tego lekcje i jak poradziła sobie z porażkami. Przedstaw przykładowy problem (np. z własnego doświadczenia) i zapytaj jak by go rozwiązała, jakie kroki przyjęła do jego rozwiązania, kogo by do tego zaangażowała, itp.
Szukaj tej osoby tak długo, jak to konieczne.
Brzmi jak czekanie na idealnego pracownika? Nie, nie chodzi o perfekcję, chodzi o to, aby nie popełnić zbyt dużego błędu, który mógłby zaszkodzić Twojej firmie. Chodzi o dopasowanie i do roli i odpowiedzialności, i również dopasowanie do kultury organizacyjnej, a więc do Waszego sposobu myślenia, działania, wartości jakimi się kierujecie oraz zachowań jakie akceptujecie i nagradzacie (np. proaktywność, uczciwość, gospodarność itp.), a jakich nie akceptujecie (np. brak uczciwości, brak zaangażowania w pracę, nieuprzejmość wobec innych członków zespołu). A kiedy już tą właściwą osobę znajdziesz, działaj szybko, pokaż swoje zaangażowanie i uznanie wobec postawy i podejścia do procesu i zadań, które dałeś do opracowania. Nie spędzaj godzin na negocjowaniu wynagrodzenia czy systemu premiowania – to zazwyczaj zabija pasję i kreatywność u kandydata, a on i tak wie ile jest wart. Pamiętaj, że dobrze dobrana osoba i potencjalna wartość jaką wniesie, będzie warta więcej, niż pieniądze, które zapłacisz za jej pensję czy wynagrodzenie. Podobnie jest z zewnętrznymi konsultantami czy doradcami – dobrzy wniosą do biznesu tak dużą wartość, że ich obecność uznasz za bezcenne. Zwykle dość szybko.
Jedna osoba prawdopodobnie nie zaspokoi wszystkich potrzeb związanych z obowiązkami.
Trudno znaleźć osobę w pełni zaspokajającą potrzeby Twojej firmy i odpowiadającą zakresowi opisu stanowiska. Życie i biznes w dzisiejszych czasach szybko się zmieniają, więc pozwól, żeby ta osoba sama określiła, jaką wartość wniesie do organizacji. Zwykle dobry i uczciwy expert wie jaką wartość może wnieść do Twojego biznesu. Przyjrzyj się jak się przygotuje do spotkania, jak myśli, jak analizuje informacje. Bądź otwarty na pomysły, na nowe podejście do Waszych starych problemów i dotychczasowego sposobu pracy.
Upewnij się, że osoba pasuje do kultury organizacji.
Nawet najlepszy Ekspert bez odpowiedniego dopasowania do kultury organizacyjnej nie zdziała cudów. Jeśli zatrudnisz kogoś kto w życiu kieruje się innymi wartościami i zachowaniami niż reszta zespołu, możesz zaszkodzić organizacji, zdemotywować zespół, a nawet doprowadzić do odejścia najlepszym expertów. O wnoszeniu wartości do biznesu nie będzie nawet przestrzeni.
Bądź otwarty na jego/jej pomysły i wspieraj.
Jak już pojawi się na pokładzie i zaczniecie razem pracować, poświęć tej osobie jak najwięcej czasu i energii. Na słuchanie, dyskutowanie i wspólne ocenianie jej pomysłów. Bądź otwarty na nowe podejście, na kreatywne i niestandardowe rozwiązywanie wyzwań. Wspieraj tak bardzo, jak to konieczne – na wewnętrznych spotkaniach, na zarządach. Zwłaszcza w okresie próbnym. To kluczowe. Musicie dobrze się rozumieć, zaufać sobie. Pamiętaj też proszę, że wejście z nowymi pomysłami do nowej organizacji, która ma wyrobione procesy i rytmy, jest już i tak wystarczającym wyzwaniem i stresorem dla nowego pracownika. Jego zadaniem jest często zaburzenie tego „porządku”, zmiana procesów i to wymaga nie lada wysiłku od niego, a więc w tej sytuacji również od Ciebie.
Dobrzy ludzie są za darmo. Dobrzy liderzy są za darmo. Dobrzy eksperci i zewnętrzni Partnerzy biznesowi również są za darmo.
Jeśli zatrudnisz właściwą osobę, poświęcisz jej na początku dużo swojej uwagi, będziesz wewnątrz organizacji wspierać ją we wdrażaniu jej innowacyjnych, ale potrzebnych zmian, szybko przekonasz się, że wartość, jaką ta osoba wniesie, będzie zdecydowanie przewyższała pieniądze wydane na jej pensję. Bo tak, dobrzy ludzie są za darmo. Podobnie jest z Partnerami biznesowymi.
Więc zatrudniaj odważnie i wspieraj. Miłego dnia.
A jeśli potrzebujesz wsparcia w zarządzaniu biznesem i w zarządzaniu zespołem napisz do mnie olga@olgasobieraj.com