12 sytuacji w biznesie kiedy potrzebujesz Mentora i Coacha Biznesowego

Jak mawia Hilary Clinton “Do wychowania dziecka potrzebna jest cała wioska”, w biznesie jest podobnie – potrzebne jest wsparcie, o które warto, a nawet trzeba prosić. 

Na świecie 71% firm z Fortune 500 ma program mentoringowy, a 97% tych, którzy posiadają Mentora, uważają to za wartościowe. 91% pracowników posiadających mentora deklaruje większą satysfakcję z pracy (CNBC and Survey Monkey 2019), 5 razy szybciej awansują pracownicy, którzy mają mieli mentora (Gartner for Sun Microsystems).

6️⃣7️⃣ % przedsiębiorstw dzięki wsparciu mentorów zaobserwowało wzrost wydajności biznesowej, a 5️⃣5️⃣ % firm przyznaje, że mentoring pozytywnie przekłada się na ich wyniki.

W Polsce również powstaje już coraz więcej programów mentoringowych oraz przybywa certyfikowanych i akredytowanych mentorów. Powód jest bardzo prozaiczny 87 % wiedzy ze szkoleń ulega zapomnieniu.

Ale zacznijmy od definicji. Co to jest mentoring biznesowy?

 

Czy z wielu definicji Mentoringu dla mnie najbliższa to „Pomagam mojemu Klientowi (Osobie) rozwijać się i osiągać biznesowe cele szybciej i w większym komforcie. Pokazuję czego nie widzi w obszarach, w których się specjalizuję oraz dzielę się przykładami z własnego doświadczenia w tych obszarach.”

Mentee może być przedsiębiorcą, liderem, managerem czy też ambitnym chętnym do rozwoju człowiekiem, który potrzebuje wsparcia w rozwoju bardzo konkretnego obszaru w swoim zawodowym życiu. Przedsiębiorca, który chce szybciej rozwijać swój biznes, a nawet go skalować, a to oznacza, że powinien zacząć lepiej zarządzać swoim czasem, energią i zespołem, skutecznie delegować i odbierać pracę od zespołu i podwykonawców, znajdując tym samym czas na ważne strategiczne zadania, które będą szybciej przyczyniały się do znaczącego wzrostu wyników finansowych. Manager, który chce zacząć skutecznie delegować pracę, żeby przygotować się do awansu, o którym marzy od dłuższego czasu. Szef, który chce budować swoją pozycję w zarządzie, ale dzisiaj spędza zbyt dużo czasu na zajmowaniu się bieżącymi sprawami, na rozwiązywaniu problemów zespołu – na strategiczne myślenie i budowanie własnej pozycji w zarządzie nie starcza mu już więc czasu. 

Jestem Przedsiębiorcą, od lat pracuję z Przedsiębiorcami i Liderami. Od lat też wspieram Przedsiębiorców i Liderów jako Biznesowy Mentor i Coach komercyjnie, ale również pro bono w ramach różnych organizacjach. Prowadzę procesy mentoringowe, które na początku współpracy zawsze opomiarowujemy z klientem  – ustalamy dokładnie jakiego efektu i rezultatu po mentoringu oczekujemy. Są to najczęściej: realizacja wyniku finansowego, rozwój kompetencji i umiejętności w konkretnym obszarze, efektywniejsze delegowanie zadań i komunikowanie się z Klientami i zespołem, aby uwolnić czas na realizację działań strategicznych, przygotowanie do ubiegania się o rolę członka zarządu, aż do zarządzania czasem, własną energią w czasie, delegowaniem pracy, ustalaniem klarownie priorytetów, a to wszystko poprzez poprawę pewności siebie, zrozumienie siebie i swoich reakcji i decyzji. Pomagam Klientom definiować te cele i miary sukcesu. 

Zarządzałam prawie 100 osobową międzynarodową Agencją Marketingową (budżetem, zespołem, relacjami z Klientami), prowadziłam dział marketingu w międzynarodowej firmie, doradzałam firmom z Polski i Rosji, w obszarach marketingowych, biznesowych, nowych technologii, przedsiębiorczości. Tymi doświadczeniem chętnie się dzielę również na mentoringach. 

I z doświadczenia wiem, że w pędzącym dziś świecie, w niepewności biznesowej (a sama prowadzę firmę), wsparcie kogoś doświadczonego, kogoś kto spojrzy na nasz biznes i nasze sprawy z dystansu, wesprze przykładami z własnego doświadczenia, podpowie rozwiązania jest nieocenioną wartością. Możliwość przedyskutowania z kimś problemu, daje nową energię i potencjalnie nowe rozwiązania. Najczęściej warto skorzystać ze wsparcia Mentora wtedy:

  • Kiedy jesteś “zarobiony” – nie masz już czasu i energii na biznes, chętnie byś już to wszystko rzucił, ale przecież ten biznes to Twoje „dziecko”

Nie wiesz na czym się skupić, wydaje Ci się że wszystko jest ważne. Jak się do tego zabrać? Od czego zacząć?

Zadam Ci mocne, czasem prowokacyjne pytania, żebyś mógł zobaczyć szerszą perspektywę i ocenić sytuację, w której się znajdujesz Ty i Twój biznes. Zdiagnozujesz szanse i zagrożenia. Zrozumiesz, w których działaniach jest największy potencjał, żebyś mógł się skupić na priorytetach.

  • Kiedy masz w zespole wartościowego pracownika i chcesz mu dać wsparcie

Awansowałeś zdolnego managera, zaczyna zarządzać ludźmi i większymi projektami. I widzisz, że nie radzi sobie, mimo, że bardzo się stara. Obawiasz się, że się wypali albo odejdzie. Biznesowy Coach i Mentor pomoże mu skupić się do realizacji celów biznesowych oraz jednoczesnym uzupełnieniu umiejętności i kompetencji oraz wiary w siebie. A dobry Mentor i Coach zapewni, że zmiana będzie długoterminowa.

  • Twój biznes przestał rosnąć i nie wiesz jak go zeskalować

Skalowanie biznesu to sytuacja, w której przychody rosną szybciej niż koszty – idealna perspektywa, prawda ? Nie we wszystkich branżach jest to możliwe, ale jednak są takie w których jest. Porozmawiajmy o tym czy w Twoim biznesie to możliwe i jak. Pracowałam z małymi firmami i gigantami prawie we wszystkich sektorach biznesu, z różnymi modelami biznesu, podzielę się wiedzą i doświadczeniem. 

  • Kiedy jesteś przepracowany, bo nie masz komu zlecić zadań – nie ma przecież dobrych ludzi na rynku, a dzisiejsi Millennialsi i Zetki nie angażują się tak jak Ty

Temat rzeka. Od lat współpracuję z ludźmi i uważam, że przewodzenie zespołom, to jedno z najtrudniejszych, ale i przynoszących najwięcej satysfakcji zajęć, szczególnie gdy udaje nam się wypracować i zmienić nasze relacje z ludżmi. Zwykle zmianę w tym obszarze trzeba zacząć od siebie – tak, najpierw zadbanie o naszą energię, naszą pewność Siebie i stabilność emocjonalną, żebyśmy w relacje z innymi wchodzili bez „obciążenia” sprawami z poprzedniego spotkania albo domowymi sprawami. Dobrze również zdefiniować priorytety, a następnie skutecznie i klarowne przekazać część zadań zespołowi. W tym obszarze najczęściej małe zmiany i dopracowanie szczegółów delegowania i odbierania prac robi największą różnicę. Następnie jasny kontrakt w zespole, regularny szczery i troskliwy jednocześnie feedback oraz dyscyplina i rutyna małych kroków, będzie gwarantowała sukces. Czasem jednak wymagało to będzie również decyzji przed którymi się bronisz – ciekawe jakich decyzji i z jakiego powodu?

Wtedy będziesz z miał/a pracownika na jakiego zasługujesz.

A w temacie dobrych ludzi na rynku mam bardzo wykrystalizowane zdanie – uważam że „dobrzy ludzie są za darmo” – brzmi trochę kontrowersyjnie ? Zapraszam do artykułu „Outsourcing działu marketingu i sprzedaży – dobrzy ludzie są za darmo”, bo ten tekst jest uniwersalny bez względu na dział. 

Wyznaję również zasadę „że ludziom trzeba dać szansę się zmienić, a potem trzeba zmienić ludzi” – przed czym często się bronimy, znajdując wiele ciekawych wymówek. Zapraszam do mojego artykułu na linkedin „change people and change people”.

  • Kiedy chcesz zmienić model biznesowy

Pracuję dużo ze startupami, w ramach funduszu MIT EF CE działającego w Europie środkowej https://mitefcee.org/mentors/olga-sobieraj/oraz w ramach Sieci Przedsiębiorczych Kobiet https://siecprzedsiebiorczychkobiet.pl/mentorki/ i bardzo często ustalamy zupełnie nowe modele biznesowe, nowe sposoby na generowanie przychodów. Dobre zrozumienie potrzeb Klientów pozwala dość skutecznie oszacować potencjalne modele biznesowe. 

Ale zmiana modelu biznesowego to również przeniesienie części sprzedaży do internetu. To często ogromny ból głowy przedsiębiorców. Nie wiedzą jak się do tego zabrać, od czego zacząć. Do końca nie wierzą, że ten model się sprawdzi, ale wszyscy wkoło przekonują, że nie ma już odwrotu. 

  • Kiedy masz za mało klientów i nie wiesz jak ich pozyskać

Analizując działania na obecnych klientach oraz działania służące pozyskiwaniu nowych klientów, najczęściej okazuje się, że to jest skutek, a nie przyczyna działań. I to jest jeden z moich ulubionych tematów. W zależności od wielkości biznesu, analizujemy zwykle produkt i jego dopasowanie do Klientów, jego cenę, strategię pozyskiwania klientów oraz działania podtrzymujące sprzedaż na obecnych klientach. Zadaję na początku kilkanaście pytań i zwykle dość szybko udaje się zdiagnozować gdzie leży prawdziwy problem, a przede wszystkim gdzie potencjał. Choć już po wstępnej rozmowie okazuje się, że zaangażowanie właściciela biznesu w tematy marketingowe i sprzedażowe zwykle jest niewystarczające i tutaj Mentoring biznesowy się bardzo przydaje – można jednocześnie w procesie wypracować rozwiązanie, edukując Siebie i zespół.

„Olga ma twarde kompetencje sprzedażowo – marketingowe, o czym przekonałam się już po dwóch spotkaniach. Skupiłyśmy się w pierwszej kolejności na moich obecnych klientach. Olga dodała mi odwagi do rozmowy o szerszej współpracy – moje wynagrodzenie wzrosło o 100 % właściwie od razu”. 

MAGDALENA UŹDŹIŁO, Przedsiębiorca, Dyplomowana Coach i Mentor, Trener Biznesu i Relacji
  • Kiedy nie umiesz zrobić strony internetowej, pracować z social mediami i sprzedawać przez internet

Kiedy zatrudniasz kilka agencji lub freelancerów do prowadzenia działań w internecie, biznes wcale nie rośnie, a Ty zastanawiasz się jak to jest możliwe, co zrobić? Kto zawodzi ? Gdy zlecasz działania wielu podwykonawcom, jest duże prawdopodobieństwo, że nikt nie koordynuje tych działań. Jak to ułożyć, zapanować, żebyś Ty mógł się zająć swoimi sprawami?

  • Kiedy nie umiesz pracować z obecną bazą klientów

To również jeden z moich ulubionych tematów. Ostatnio na mentoringu zadałam pytanie: Jak dużą masz bazę Klientów? Ile średnio Klient zostawia u Ciebie pieniędzy w ciągu roku? Ilu Klientów kupiło u Ciebie w zeszłym roku, a w tym roku jeszcze nie kupiło nic? I okazało się, że odpowiedzi na te i wiele innych pytań o bazę klientów nie było. W biznesie warto wiedzieć jakie podstawowe miary sukcesu i dane chcemy i będzie regularnie obserwować. W takich sytuacjach Mentor pomoże zdiagnozować sytuację i poprowadzi dalej. 

„Współpracujemy z Panią Olgą dopiero od 6 tygodni, a już widzę efekty finansowe tej współpracy – robiłem 20 ofert dziennie, teraz robię 2 oferty i właściwe każdy projekt realizuję.Jej umiejętności w pozyskiwaniu zleceń są absolutnie imponujące. Dzięki jej strategiom, udało nam się zdobyć wiele cennych klientów i projektów Jeśli jesteś w trakcie poszukiwań osoby, która pomoże ci osiągnąć sukces w pozyskiwaniu zleceń lub rozwiazywaniu trudnych sytuacji biznesowych, nie mogę bardziej polecić Pani Olgi”.

MACIEJ BURY, Właściciel firmy NEODOM
  • Kiedy chcesz założyć biznes i przeanalizować swój pomysł

Wiesz, że pomysł jest świetny, czujesz to, ale zanim podejmiesz decyzję czy zainwestować w niego pieniądze, chciałbyś się upewnić, że to ma szansę na sukces. Ostatnio trafiła do mnie właścicielka szkół rodzenia, dziewczyna z sukcesem prowadząca kilka placówek. W trakcie pracy wpadła na pomysł innowacyjnego produktu, który mogłyby używać (kupić) zarówno matki jak i położne. Czuła, że to dobry pomysł, opowiadała o nim „wszystkim”, szukała porady „wszędzie” – i jak to zwykle bywa gdzie dwóch polaków tam trzy opinie. I trafiła na mentoring do mnie. Przeanalizowałyśmy pomysł od strony biznesowej, sprawdziłyśmy ile dzieci rodzi się w Polsce, ile podobnych produktów sprzedaje się na rynku, sprawdziłyśmy średnią cenę produktu na rynku i oszacowałyśmy ile teoretycznie mogłaby takich sztuk w pierwszej partii sprzedać. I to wszystko już na pierwszej sesji.

  • Kiedy nie masz pomysłu na czym jeszcze zarabiać

Masz stałą bazę klientów, masz kilka produktów, a wartość obrotów nie zmienia się od miesięcy. Teraz w czasach po pandemii, w czasie wojny za naszą granicą, wysokiej inflacji, gdy wszyscy dodatkowo przenieśli biznes do internetu, czujesz że musisz coś zrobić, ale nie bardzo wiesz co. Czasem kryzys to świetna okazja do przeanalizowania oferty produktów, czy obecnych Klientów. A może gdybyś miał jeszcze jakiś produkt do sprzedawania to mógłbyś zarabiać więcej? A może potrzeba Ci nowych Klientów ? A może obecnym Klientom trzeba sprzedać nowe produkty, albo nowym Klientom przedstawić obecne produkty, którzy nie kupują. Scenariuszy jest wiele, ważne dobrać te właściwe dla etapu rozwoju biznesu i wdrożyć je sekwencyjnie – wszystko razem zwykle się nie sprawdza.  

  • Kiedy masz problem z ludźmi w Twoim zespole

To teraz jeden z najbardziej palących tematów, szczególnie w obecnych czasach. Zarządzanie ludźmi, własną energią i umiejętność samoregulacji emocjonalnej to teraz moim zdaniem 3 najważniejsze obszary w pracy Lidera, Szefa, Przedsiębiorcy, bo jak mawiał znany amerykańsko-austriacki konsultant biznesowy Peter Drucker “Twoim pierwszym i najważniejszym zadaniem jako lidera jest przejęcie kontroli nad własną energią, a następnie pomoc w zarządzaniu energią otaczających Cię osób”. 

Z doświadczenia wiem, że trudno znaleźć dobrych i zaangażowanych ludzi, ale to możliwe. Ale możliwe tylko wtedy gdy Ty sam jesteś taką osobą: zaangażowaną, skupioną na rezultatach, działającą szybko i w określonym kierunku / określonym celu. Dobrzy i skuteczni ludzie lgną do biznesów zarządzanych przez empatycznych, klarownie się komunikujących, stabilnych liderów. Potrzeba osiągania sukcesów, działania w organizacji, która daje poczucie wpływu i samorealizacji, poczucie wpływu na obrót spraw, jest dzisiaj potrzebą młodych i dobrych specjalistów. Uwzględnimy jednocześnie potrzebę zadbania o Ciebie – Lidera, żebyś nie zatracił się w daniu o innych, a dbał o własną energię i motywację najpierw. 

„Dzięki sesjom z Olgą poczułam się silniejsza w roli liderki zespołu i wyraźniej zobaczyłam obszary, w których mam realny wpływ na kształt organizacji, którą współtworzę. Zyskałam też nowe narzędzia i perspektywy komunikacji, które od razu sprawdziły się jako sprzyjające lepszemu porozumieniu w zespole. Olga otwarcie dzieli się swoimi wypracowanymi sposobami na usprawnienie komunikacji, priorytetyzację zadań, wzmacnianie kompetencji liderskich czy budowanie zespołu, a także wynikami najnowszych badań z różnych dziedzin biznesu, marketingu i psychologii, które pozwalają zobaczyć sytuację swojego zespołu czy firmy w o wiele szerszym kontekście”.

JOANNA BATORSKA, Kierownik Marketingu i Promocji, Wydawnictwo Agora
  • Kiedy chcesz awansować we własnej organizacji

Ostatnio managerka dużej firmy doradczej w Polsce trafiła do mnie na kilka sesji, nie potrafiła znaleźć sposobu na awans we własnej firmie, wszyscy wkoło awansowali – ona nie. Przyjrzałyśmy się sytuacji, możliwościom awansu, potencjałowi Managerki. Wierzę, w pozycjonowanie się na rynku, czyli wyróżnienie się od innych, i nie ma to znaczenie czy pozycjonujesz własną markę, czy własną firmę czy markę osobistą w korporacji. Twoim zadaniem jest upewnienie się, że Ludzie wiedzą czym się zajmujesz, czym się wyróżniasz w tej pracy oraz jaką wartość wnosisz. Awansowała w ciągu pół roku. 

„Nasze sesje pomogły mi znaleźć motywację i wewnętrzną siłę do sfinalizowania kwalifikacji zawodowych Biegłego Rewidenta i uzyskania awansu na stanowisko Senior Managera. Doceniam to, że chociaż mój program mentorski się skończył, Olga jest otwarta na kontakt i zainteresowana tym, jak sobie radzę. Zdecydowanie polecam Olgę jako mentora i coacha”.
JUSTYNA RAWICKA, Senior Manager for CFO Consulting, Ernst & Young
Jeśli, któraś z tych sytuacji jest Ci bliska, napisz do mnie  olga@olgasobieraj.com

Olga Sobieraj

jestem Przedsiębiorczynią, certyfikowanym Coachem i Mentorem oraz Trenerem i Mówczynią Motywacyjną.

Ostatnie wpisy

Coaching i Mentoring a wypalenie zawodowe

Skuteczny Lider i Spełniony Człowiek – Sukces w pracy, w biznesie, w życiu

Mentoring i coaching biznesowy – jedna z najskuteczniejszych form rozwoju osobistego i rozwoju biznesu

Jak zdobyć idealnego Klienta, rozmowa po rozmowie.

Media